Maestri presenteert met trots de nieuwe serie; Toonzetters. Authentieke vrouwen. Krachtige, moedige, capabele, mooie mensen vrouwen. Originele vrouwen en tegelijk net zo goed hele gewone vrouwen. Voorbeeldvrouwen die je raken, aanmoedigen en op die momenten dat je hen nodig hebt jou kunnen bezielen. Topvrouwen. Daar staan we voor bij Maestri.
NO.1 Barbara Hannigan
Als eerste wil ik jullie graag kennis laten maken met deze bijzondere dame. Niet voor niets staat ze te stralen op onze homepage. Wereldwijd geroemd en beroemd als zangeres met haar onwaarschijnlijke expressiviteit gedragen door weergaloos technisch vermogen.
De Canadese geboren in 1971, komt in 1995 naar Nederland voor een vervolg in operastudie aan het conservatorium van Den Haag. Ze blijft en woont in Amsterdam met echtgenoot, regisseur Gijs de Lange. Vooral bekend als dé (opera- en concert-)sopraan van de eigentijdse muziek reist Hannigan heel de globe over om haar vocale pracht en praal ten toon te spreiden.
Veel nieuwe muziek, naar schatting een 90 moderne composities, bracht Hannigan in premiére. Gezegend met een unieke stem waar hoogte en flexibiliteit grenzeloos lijkt. Door uitdagende en diverse repertoirekeuzes een instrument onder volledige controle, intensiteit en verscheidenheid. Haar podiumprésence formidabel. Als mens aimable. Een vakvrouw pur sang.
Maar vergis je niet; dit is het resultaat van snoeihard werken en eindeloos trainen. Als we iets van ‘supertalenten’ kunnen leren is dat ze een enorme hoeveelheid gerichte oefening en training achter de rug hebben. Dat geldt ook voor sporters, academici en andere toppresteerders. Het is zelfs ooit onderzocht door de onderwijspsycholoog Benjamin Bloom. In haar geval betekent het dat de grote componisten, regisseurs en dirigenten der aarde zeer graag met haar samenwerken.
De rechter foto is helemaal interessant. De fenomenaal moeilijke partituren die zij heeft in te studeren. Haar focus en ontwikkelde technieken om een partij vocaal en muzikaal compleet eigen te maken. Dit samen heeft geleid tot een voor haar logische stap. Ze is ook gaan dirigeren.
De foto en laatste deeltje van bovenstaand fragment zijn uit György Ligeti’s opera Mysteries of the Macabre. Waar de geniale Hannigan voor het eerst in 2010 gehuld in leer en netkousen zingt én dirigeert. Inmiddels diverse malen door vermaarde orkesten met haar aan het roer uitgevoerd. Briljant. Op geheel eigen-wijze. Gewoon omdat het kan.
Vrouwelijke dirigenten zijn er steeds meer. Dat in het segment topdirigenten ook vrouwen internationaal doorbreken stemt mij blij. Marin Alsop voorop als baanbrekende pionier waarover later een keer meer. Ondertussen staan o.a. Xian Zhang, Joann Falletta en Susanna Mälkki net zo goed voor de belangrijkste orkesten.
Het zeldzame aan Hannigan is dat zij als vrouwelijke dirigente ook dirigerend zangeres is. In de mannelijke tak ken ik vooralsnog alleen Placido Domingo die deze vaardigheid eigen heeft gemaakt. Gelukkig word deze dubbelrol naar waarde geschat.
April 2014 leidde Hannigan voor het eerst het Concertgebouworkest. Lovende kritieken. Terecht en ook fijn. Want het is zo jammer dat er toch altijd van dat vrouwelijke een punt van gemaakt wordt. In een interview met het NRC vorig jaar antwoordde ze op de vraag “Is het onderwerp vrouwelijke dirigenten inmiddels geen geaccepteerd, wijd verbreid fenomeen?” als volgt;
Wishfull thinking; Het is een gevoelig thema, en uiteindelijk een problematische kwestie van ‘vrouwen en leiderschap’. Er zijn ook nog nauwelijks vrouwelijke presidenten.
In dat kader kan ik je zeker aanraden; lees hier het fantastische interview in TheGuardian met Barbara Hannigan over de nog bestaande controverse rond vrouwelijke dirigenten.
Wij allemaal kunnen een hoop leren een dame als Hannigan. Natuurlijk een vocaal talent;
- Maar vooral technisch onderlegt,
- zeer harde werker,
- professioneel vakvrouw,
- altijd en overal top voorbereid,
- blijft dicht bij zichzelf,
- en verteld haar verhaal klinkend en krachtig.
Wij stellen Barbara Hannigan dankbaar ten voorbeeld als topvrouw die de kunst en besef van onze kernwaarden; Communication, Authenticity en Resonate tot in de puntjes in de vingers heeft. Ik sluit me tot slot graag aan bij de conclusie van Benjamin Bloom’s onderzoek naar toppresteerders “Experts are always made, never born”.
Oefenen, oefenen en nog veel meer oefenen dus. Succes!
PS: Ken jij een Toonzet(s)ter die jou inspireert?
Laat het ons hieronder weten! Misschien schrijven we wel een volgende keer over haar 😉
Enne je weet het hè, vind je dit een leuk artikel? Super. Deel gerust. Dank.
Geef een reactie